حل مشکل ای-تگ در سایت ها

حل مشکل ای-تگ در سایت ها

ای-تگ (ETag) مسئله خیلی پیچیده ای نیست اصولا… همانطور که میدانید سرعت سایت تاثیر مستقیم بر روی سئو و تجربه کاربری می تواند داشته باشد. از طرف دیگر خطاها و مشکلات فنی سایت نیز می تواند تاثیر گذار باشد و عملکرد سایت را کمی با مشکل مواجه کند و کند تر سایت بالا بیاید. البته فقط کدنویسی یا قالب و پلاگین های سایت مسئله اصلی نیست، بلکه سرور و تنظیمات هاست یا بک-اند هم می تواند تاثیر گذار باشد. یکی از این مشکلات خطای ای-تگ (ETag) می باشد که در هنگام آنالیز سایت خود در سایت جی تی متریکس (GTmetrix) ممکن است متوجه آن بشوید.

به طور کلی ای-تگ (ETag) ها در هدر استفاده می شوند تا نحوه کش کردن در وب را مدیریت کنند. به طور عادی ای-تگ (ETag) در هاست شما فعال است. حل مشکل ای-تگ (ETag) در سایت ها کار ساده ای می تواند باشد که البته باید مزایا و معایب این روش را ابتدا درک کنید. حل مسئله ای-تگ (ETag) که به درستی در یک سایت تنظیم نشده باشد می تواند راهکارها و عواقب مختلفی داشته باشد که باید از آن آگاه باشید. به طور کلی اگر به فکر تغییرات لازم در این زمینه هستید بهتر است که همان ابتدا که در حال طراحی سایت هستید، یا اوایل کار یا چند ماه بعد در فاز بعدی پروژه طراحی سایت به آن بپردازید تا ریسک اختلال و خرابی در سایت را بتوانید بپذیرید، اگرچه شما اگر درست و با دقت عمل کنید قاعدتا نباید مشکل جدی پیش بیاید.

حل مشکل ای-تگ در سایت ها

 

این آمار آنالیز همین سایت هست بر روی جی تی متریکس، و اگر شما چنین مشکلی در جی تی متریکس داشته باشید خواهید دید که خطای (ETag) به شما خواهد نشان داد، که در شکل زیر 22 کامپوننت دارای ای-تگ (ETag) هستند که به درستی تنظیم نشده اند:

مشکل ای تگ (ETag)
مشکل ای تگ (ETag)

 

همانطور که می بینید سرعت ساعت خیلی خوب هست چون هم پارس پک هاست خوبی هست و هم تنظیمات php.ini را به خوبی روی هاست انجام دادیم تا از حداکثر ظرفیت سرور استفاده کنیم… با اینکه 10 تا سایت دیگر روی همین سرور لینوکس اشتراکی (در قسمت هاست ابری) داریم… اگر شما از هاست وردپرس استفاده کنید و از سی دی ان (CDN) خوبی هم استفاده کنید بهتر از این هم خواهد شد، اگرچه هر سی دی ان (CDN) را جی تی متریکس نمی تواند تشخیص دهد و اتصال سایت و فایل ها را به آن بیابد… فقط سی دی ان های معروف را می شناسد. خلاصه این وضعیت نشان داده شده از همین سایت پیش از حل مشکل ای-تگ توسط جی تی متریکس می باشد. اصولا اگر مشکلی در زمینه ای-تگ سایت یا سرور شما داشته باشد، سرعت صفحات سایت کاهش می باید چون دچار مشکل بار سنگین تر در لود خواهد شد و پهنای باند بیشتری مصرف خواهد کرد.

شما می توانید به راحتی مشکل ای-تگ (ETag) سایت را حل و نمره YSlow آن را ارتقا دهید.

برای حل این مشکل می گویند که باید ای-تگ (ETag) را غیر فعال کنید. برای خاموش کردن یا غیر فعال کردن ای-تگ (ETag) هم 2 راه وجود دارد که راه انتخابی ما از طریق اچ تی اکسس (htaccess) می باشد. کد لازم برای درست شدن این مشکل در سایت شما همین دو خط کد می باشد:

Header unset Etag
FileETag none

کافیست که کد مذکور قبل از آخرین خط این فایل وارد نمایید و فایل را ذخیره نمایید تا ای-تگ کلا غیر فعال گردد:

 # END WordPress

لذا قبل از خط آخر فایل اچ تی اکسس (htaccess) که به شکل فوق می باشد می توانید آن 2 خط کد را قرار دهید تا ای-تگ دیگر خاموش شود و مشکلی برای سایت شما ایجاد نکند… که این کار سایز هدر سایت شما را هم کم می کند. بدین ترتیب مشکل سایت شما حل می شود بدون اینکه خدایی نکرده چیزی بهم بریزد… لااقل ما که امتحان کردیم و مشکلی پیش نیامد و در سایت های دیگر نیز این را دیده ام و ظاهرا آن ها هم انجام داده اند و قاعدتا نباید مشکلی برای سایت شما ایجاد کند، ولی باز هم تکرار می کنم که بهتر است که در ابتدای فاز طراحی یک سایت چنین ریسکی را انجام دهید. شما در واقع با این کار جلوگیری می کنید از اینکه سایت شما entity tags را به HTTP headers بفرستد. این نکات در واقع بر روی دیجیتال مارکتینگ و سایت شما تاثیر می گذارند که در نهایت تصمیم با شما هست که بر روی چه سایتی چنین کاری را انجام بدهید یا ندهید. البته راه حل کمی پیچیده تر و متفاوت تر می تواند باشد اگر مثلا از یک آپاچی قدیمی دارید استفاده می کنید …

بعد از حل مشکل می توانید در جی تی متریکس ببینید که سایت شما بهبود یافته است بدین شکل، و دیگر خطای ای-تگ ندارید:

مشکل ای تگ (ETag)
همانطور که مشاهده می فرمایید YSlow به میزان 2 % بهبود یافته است.

سوالات متداول (FAQ):

خطای ای-تگ (ETag) در وردپرس به چه معنی است؟

اگر سایت وردپرس شما چنین خطایی دارد در سرعت و نحوه عملکرد کش سایت شما تاثیر منفی می گذارد به خاطر اینکه به درستی تنظیم نشده است…

آیا خاموش کردن و غیر فعال کردن ای-تگ (ETag) در سایت کار خوب و مفیدی است؟

اگر ای-تگ (ETag) سایت خود را از کار بیاندازید و کلا آن را غیر فعال نمایید YSlow سایت بهبود می باید ولی برخی فایل های مثل فونت ها ممکن است به خوبی کش نشوند و سرعت سایت یک مقدار اندکی برای کش مجدد برخی فایل هاکاهش یابد ولی در کل می تواند ایده خوبی باشد برای برخی سایت ها تا سرعت و عملکرد آن ها بهبود یابد.

چگونه مشکل ای-تگ (ETag) را در سایت خود حل نماییم؟

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، شما می توانید به راحتی با استفاده از اضافه کردن 2 خط کد ساده به فایل اچ تی اکسس (htaccess) سایت خود این مشکل را حل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *