نرخ پرش در دیجیتال مارکتینگ

نرخ پرش در دیجیتال مارکتینگ

نرخ پرش فاکتور مهمی در سئو و دیجیتال مارکتینگ می تواند باشد، اگرچه اغلب مستقیما هدف ما (KPI) نرخ پرش (Bounce Rate) نیست ولی چون تاثیر خوبی می تواند بر روی رنکینگ سایت ما بگذارد و فیدبک مناسبی برای ما از فعالیت و علاقه مخاطب به صفحات و محتوای سایت ما باشد برای ما نیز اهمیت خواهد داشت. فرمول محاسبه آن به شکل ذیل می باشد که به زبان ساده یعنی چند درصد از بازدیدکنندگان بدون تعامل از صفحه سایت شما خارج شدند.

نرخ پرش در دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی می تواند داشته باشد. فرمول نرخ پرش (Bounce Rate) بدین شرح می باشد که میزان کل افراد بازدید کننده یک صفحه که بدون هیچ تعاملی از آن خارج شدند، به تعداد کل بازدید کنندگان آن صفحه، ضربدر 100:

این بدین معنی است که مثلا اگر نرخ پرش سایت شما 44 % است یعنی 44 درصد از افرادی که وارد سایت شما شده اند بر روی هیچ چیزی کلیک نکرده اند یا به هیچ صفحه دیگری از سایت شما نرفته اند. لذا برای بهبود نرخ پرش باید این درصد را کم کنید یعنی افراد کمتری بدون تعامل از سایت شما خارج شوند، یا به زبان ساده تر باید تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما بیشتر شود.

چنین فرمولی نیز برای نرخ خروج وجود دارد که می توانید آن را در مقایسه با نرخ پرش ببینید، اگرچه فعلا نرخ خروج مورد بحث ما نیست و کافیست که ما نرخ پرش سایت را کاهش دهیم تا آنجایی که برای ما امکان پذیر باشد:

با دقت به این فرمول ها متوجه می شوید که نرخ خروج نسبت خروجی به ورودی است، ولی نرخ پرش نسبت فقط-یک-صفحه-بازدید به ورودی ها است. یعنی اگر از 100 بازدید 44 بازدید به صورت فقط-یک-صفحه-بازدید رخ دهد، آنگاه می گوییم نرخ پرش 44 % رخ داده است.

در ضمن، برای مثلا یک سایت خدماتی که هدف آن ارائه خدمات به مردم می باشد، نرخ پرش حدد 30-40% خیلی خوب خواهد بود که شاید 3 ماه طول بکشد تا به آن برسید. حتی می گویند که در سال 2020 دیگر باید نرخ پرش بین 10 تا 40 درصد باشد برای سایت های خدماتی و فروشگاهی، و برای سایت های محتوایی بین 40 تا 60 %… که خوب البته این یک تخمین کلی و تقریبی است.

به طور کلی اگر می خواهید یک سایت استاندارد و باکیفیت بسازیم باید از ابتدا به فکر نرخ پرش باشیم. بهبود نرخ پرش روش ها و تکنیک های گوناگونی دارد که در اینجا به 13 تا از آنها اشاره می کنیم که نرخ پرش را کاهش و نرخ تبدیل را افزایش دهیم:

1- خوانایی محتوای سایت را افزایش و بهبود دهیم (فونت خوب و بزرگ و …).

2- مخاطب را با پاپ آپ های مزاحم اذیت نکنیم (تجربه کاربری نیز تضعیف می شود).

3- کال-تو-اکشن های خوب و قوی بسازیم (مثلا همین الان با ما تماس بگیرید با این شماره!).

4- روش داستان گویی برند خود را ارتقا و بهبود دهیم.

5- سایت یا بلاگ خود را با مقالات مناسب بروزرسانی نماییم.

6- از کلمات کلیدی مناسب که ترافیک با ارزشی را به سمت ما می آورند استفاده نماییم.

7- بازدیدگنندگان و مخاطبان درستی را جذب کنیم.

8- برای کسانیکه در موتورهای جستجو سرچ می کنند توضیحات متای خوبی بنویسیم.

9-چندین صفحه یا مقاله بنویسیم برای کلیدواژه هایی که زیاد سرچ می شوند در گوگل و …

10- سرعت لود صفحات سایت را افزایش دهیم.

11- لینک های خارجی سایت را در صفحات جدید باز کنیم.

12- سایت را موبایل-فرندلی کنیم (سایت در انواع موبایل ها به درستی باز شود).

13- اعتبار و برند خوبی از خود نشان دهیم.

نرخ پرش در دیجیتال مارکتینگ

در نهایت اینکه، این فاکتور نرخ پرش چقدر متریک مهمی در دیجیتال مارکتینگ می تواند باشد بستگی به اهداف و سیاست های آنلاین مارکتینگ شما دارد، یعنی برای هر سایت و هر کسب و کاری در یک درجه ثابت از اهمیت قرار ندارد؛ ولی در مورد سئو و بهبود رنکینگ شما در گوگل و سایر موتور های جستجو، قطعا پارامتر مهمی است که دارای وزن و اهمیت خاصی می باشد که قبلا در مورد آن مقاله مفصلی نوشته ام که اگر مایل بودید می توانید آن را مطالعه بفرمایید:

https://2018marketing.ir/2020/02/seo-digital-marketing-plan-strategy-ranking-factors

سوالات متداول (FAQ):

نرخ پرش در دیجیتال مارکتینگ به چه معناست؟

نرخ پرش (Bounce Rate) به زبان ساده یعنی چند درصد از بازدیدکنندگان بدون تعامل از صفحه سایت شما خارج شدند…

چگونه نرخ پرش سایت خود را بهبود دهیم؟

بهبود نرخ پرش (Bounce Rate) شیوه ها و تکنیک های مختلفی دارد که در اینجا به 13 تا از آنها اشاره می کنیم که موجب کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل سایت شما می شود…

میزان اهمیت نرخ پرش برای سایت ها چقدر است؟

نرخ پرش (Bounce Rate) معیار مهمی برای سایت ها می تواند باشد و از نظر سئو و رتبه بندی نیز دارای وزن و اهمیت زیادی است، ولی به طور کلی از نظر دیجیتال مارکتینگ اهمیت این پارامتر بستگی به کسب و کار و اهداف شما دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *