طراحی گرافیک زیبا در سایت یا اپ به چه قیمتی؟

طراحی گرافیک زیبا در سایت یا اپ به چه قیمتی؟

خوب منظور از طراحی زیبا به چه قیمتی، دو مورد می تواند باشد؛ یکی مبلغ لازم برای هزینه کردن که باید به گرافیست، طراح سایت و فرانت-اند کار حرفه ای پرداخت کرد؛ و یکی هم اینکه واقعا آیا ارزش دارد تا ما همه هدف و انرژی خود را بر روی زیبایی هنری یک سایت یا اپ یا … بگذاریم؟ آیا زیبایی اصلا یک متریک در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود؟ پس واقعا چقدر زیبا بودن یک سایت یا اپ یا … اهمیت دارد؟ چه چیز های دیگری بیش از زیبایی اهمیت دارند و در اولویت هستند؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله آموزشی به این سوالات جواب دهیم.

طراحی گرافیک زیبا در سایت یا اپ به چه قیمتی؟

طراحی گرافیک زیبا در سایت یا اپ به چه قیمتی، سوالی است که شاید به ذهن خیلی ها رسیده باشد ولی زیاد به طور علمی در مورد آن بحث نشده باشد و بیشتر سلیقه ای نظر داده باشند. علمی که از آن صحبت می کنیم علم دیجیتال مارکتینگ است. از نظر مارکتینگ یا دیجیتال مارکتینگ، زیبایی در طراحی اهمیت دارد، الان بیش از قبل. ولی مسئله این است که در مورد چه نوع زیبایی صحبت می کنیم؟ اگر به سایت ها و اپ های معروف خارجی مخصوصا، نگاهی بیاندازید می بینید که اکثرا خیلی ساده و مینیمال هستند چرا که خارجی ها تجربه کاربری و رابط کاربری (UI/UX) ساده و مینیمال را زیبا می دانند، ولی متاسفانه یا خوشبختانه در ایران این قضیه عموما متفاوت است و اگر سایت یا اپلیکیشنی را ببینند که ساده و مینیمال طراحی شده می گویند که دیزاین زیبایی ندارد و قشنگ نیست. یعنی اکثر ایرانی ها، زیبایی را شلوغ تر و پر هیجان تر می پسندند و خوب اگر به هنر های گرافیکی مثل نقاشی در ایران هم نگاه کنیم اکثرا به همین شکل است مگر اینکه به سبک های خارجی مانند آبستره (Abstract) خیلی راحت و ساده کشیده شده باشد ( که البته برخی اوقات هم پیچیده و شلوغ می شود ). 

نکته بعدی اینکه وب دیزاین قواعد خاص خودش را دارد و با نقاشی یا کارهای فوتوشاپی فرق دارد (اگرچه فایل پی اس دی فوتوشاپ را نیز می توان برای طراحی سایت به صفحات وب تبدیل کرد… )، و باید حتما اصول دیجیتال مارکتینگ برای طراحی در اولویت قرار گیرد. شکی نیست که زیبایی لندینگ پیج ها و محتوای سایت می تواند نرخ تبدیل صفحات را بالا ببرد و به دیجیتال مارکتینگ سایت یا اپ شما کمک کند ولی زیبایی هنری که یک گرافیست معمولی از آن به قشنگ و زیبا بودن کار هنری یاد می کند معیاری در دیجیتال مارکتینگ محسوب نمی شود و اصولا جایگاهی در مارکتینگ نیز ندارد. لذا می توان گفت زیبایی به معنای اینکه فقط از نظر هنری کار باید قشنگ باشد، یک متریک در دیجیتال مارکتینگ نیست و در اولویت های بعد از نرخ تبدیل و نرخ پرش و … قرار خواهد گرفت در طراحی؛ با این حال زیبایی به شکل اصولی از دیدگاه مارکتینگ، یعنی آنچه که باعث افزایش نرخ تبدیل شود، آنچه که باعث شود تا مخاطبین یا مشتری ها اقدام کنند یا خرید کنند… لذا حتی بر عکسش هم بعضی وقت ها درست است، یعنی یک بنر یا یک عکس یا … را به شکلی خیلی ساده یا حتی زشت طراحی می کنند عمدا، تا جلب توجه کند و کلیک یا بازدید بیشتری بگیرد!

 

طراحی گرافیک زیبا در سایت

بنابراین اولا اگر یک گرافیست معمولی یا یک نقاش کارهای هنری، صرفا به عنوان یک هنرمند نظر شخصی خود را بدهد که این سایت یا آن اپ زیبا نیست، ملاکی درستی نخواهد بود و لزوما قابل قبول نیست. دوما اینکه سعی کنید از گرافیست هایی که فقط فوتوشاپ و ایلوستریتور و … بلد هستند، نخواهید تا برای سایت یا شبکه های اجتماعی یا بیلبوردهای خیابانی شما طراحی گرافیکی انجام دهند چون آنها با مارکتینگ ممکن است آشنایی کافی نداشته باشند و نرخ تبدیل و جذابیت را نشناسند و نتواند در کارها لحاظ کنند. متاسفانه حتی در تبلیغات تلویزیونی نیز شاهد این موضوع هستیم که به جای اینکه به اصل مارکتینگ و نرخ تبدیل و … توجه کنند فقط به زیبایی هنری توجه می شود اغلب، که همین موضوع باعث می شود زیاد تبلیغ های موثری ساخته نشوند. سوما اینکه اصلا قبل از توجه به ظاهر سایت یا اپ، باید مسائل زیر ساختی مانند سرعت سایت و سرور و امنیت و سئو … لحاظ شود، و بعد برویم سراغ نرخ تبدیل و نرخ پرش و … و در نهایت اگر جایی برای کار گرافیکی اضافی تر مانده بود به آن بپردازیم ( البته این به معنی نیست که شما از ابتدا نمی توانید یک قالب زیبا برای سایت یا لندینگ پیج یا … خود انتخاب کنید، بلکه باید در ذهن داشته باشید موارد لازم برای تصمیم گیری را و ابتدا آنها را چک کنید ).

 

نکته کلیدی بعدی این است که اصولا در استارتاپ ها برای طراحی سایت یا اپ امکان پذیر نیست که از ابتدا بخواهند وقت زیادی صرف طراحی و زیبایی کار نمایید، و مهم هم نیست خیلی (البته نه اینکه اینقدر گرافیک کار ضعیف باشد که زننده باشد و نرخ تبدیل را خیلی کاهش دهد! )، ولی اگر هم بخواهند زیادی وقت بگذارند از کارهای اصلی مارکتینگ و بازاریابی باز می مانند و معمولا هم ابتدا باید سایت یا اپ یک رشد نسبی پیدا کند تا بصرفه باشد که برای رشد و توسعه بیشتر آن هزینه کنند و گرافیک قشنگ تری برای آن بسازند وگرنه فیزیبل (feasible) نخواهد بود! لذا هزینه ها و مسائل اقتصادی نیز در دیجیتال مارکتینگ و زیبایی کار اهمیت پیدا می کنند طبق معمول…

در نهایت می رسیم به مبلغ لازم برای هزینه کار که باید به گرافیست، طراح سایت و فرانت-اند کار حرفه ای پرداخت شود. همانطور که دیدیم هزینه ها در مارکتینگ و رشد یک سایت یا اپ یا … تاثیر بسزایی دارند و مسلما با هزینه خیلی کم نمی توان از یک فرانت-اند کار توقع سایتی بسیار گران قیمت و زیبا داشت. لذا باید بررسی کرد که مثلا آیا بهتر نیست که از قالب های آماده ایرانی یا خارجی استفاده کرد؟ شاید واقعا برای یک استارتاپ بصرفه تر باشد که کمی از زیبایی را رها کند و فعلا به بازاریابی و درآمد زایی فکر کند و بعدا در فازهای بعدی پروژه شاید روزی برایشان بصرفه باشد که قالب اختصاصی بسیار زیبایی برای خودشان به شکل سفارشی طراحی کنند.

پس آیا ارزش دارد مبلغ زیادی صرف زیبایی کار کنند؟ در نهایت کار بله، ارزش خواهد داشت ولی از ابتدا اکثرا نه، چون وقت زیادی خواهد گرفت و پول بسیار زیادی لازم دارد که برایشان امکان پذیر نیست معمولا. شاید بشود گفت که برای استارتاپ های کوچک با بودجه کم بهتر است که از ارزان ترین قالب ها و امکانات گرافیکی موجود با حداکثر سرعت استفاده کنند… ولی برای شرکت ها و سازمان های بزرگ، خوب یک سرمایه گذاری بزرگ نیز از ابتدا معقول می تواند باشد و می توانند مبلغ زیادی را برای گرافیک و زیبایی کارهایشان از ابتدا هزینه کنند و نباید از این بابت مشکلی داشته باشند چون در نهایت سرمایه آنها باز خواهد گشت و سود زیادی خواهند کرد در بلند-مدت.

 

طراحی گرافیک زیبا در سایت یا اپ به چه قیمتی؟

همچنین شما می توانید خدمات دیجیتال مارکتینگ ما را مشاهده نمایید و در صورت تمایل با ما تماس حاصل فرمایید:

https://californium.ir/services

 

سوالات متداول (FAQ):

آیا زیبایی اصلا یک متریک در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود؟

می توان گفت زیبایی به معنای اینکه فقط از نظر هنری کار باید قشنگ باشد، یک متریک در دیجیتال مارکتینگ نیست و در اولویت های بعد از نرخ تبدیل و نرخ پرش و … قرار خواهد گرفت در طراحی؛ با این حال زیبایی به شکل اصولی از دیدگاه مارکتینگ، یعنی آنچه که باعث افزایش نرخ تبدیل شود، آنچه که باعث شود تا مخاطبین یا مشتری ها اقدام کنند یا خرید کنند…

آیا ارزش دارد تا ما همه هدف و انرژی خود را بر روی زیبایی هنری یک سایت یا اپ یا … بگذاریم؟

نه خیر! ارزش ندارد و باید ابتدا بر روی موارد ضروری تر و پایه ای تر که ذکر شد وقت و انرژی خود را بگذاریم و هدف ما اصولا باید متریک های دیجیتال مارکتینگ باشد که البته زیبایی به معنای درست آن نیز تاثیر مثبتی می تواند داشته باشد، ولی نه زیبایی به هر قیمتی! لذا نرخ تبدیل و نرخ پرش و سایر پارامترهای مهم باید در اولویت طراحی باشد و بعد از آن زیبایی هنری.

آیا ارزش دارد تا مبلغ بالایی به گرافیست، طراح سایت و فرانت-اند کار حرفه ای پرداخت کرد تا کار خیلی زیبایی بسازند؟

مسلما با هزینه خیلی کم نمی توان از یک گرافیست، طراح سایت و فرانت-اند کار توقع سایتی بسیار گران قیمت و زیبا داشت. لذا شاید واقعا برای یک استارتاپ بصرفه تر باشد که کمی از زیبایی را رها کند و فعلا به بازاریابی و درآمد زایی فکر کند و بعدا در فازهای بعدی پروژه شاید روزی برایشان بصرفه باشد که طراحی بسیار قشنگ و زیبایی برای خودشان سفارش دهند. جواب کوتاه اینکه در نهایت کار بله، ارزش خواهد داشت ولی از ابتدا اکثرا نه، چون وقت زیادی خواهد گرفت و پول بسیار زیادی لازم دارد که برایشان امکان پذیر نیست معمولا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *