درگیری مخاطب و نرخ تبدیل ترافیک و مشتری

درگیری مخاطب و نرخ تبدیل ترافیک و مشتری

درگیری مخاطب و نرخ تبدیل از پارامتر هایی هستند که شاید کمتر در مورد آنها تفکر شده باشد و شاید برای خیلی از کسب و کارهای آنلاین فقط در حد یک حرف باقی مانده باشد… همچنین، دیجیتال مارکتینگ و سئو کمک می نمایند تا ترافیک آنلاین سایت شما افزایش یابد ولی نکته مهم در این میان آن است که با توجه به این که هدف معمولا افزایش فروش تعریف شده است باید این ترافیک را کانورت (convert) نماییم یعنی باید درصدی از این مخاطبین را به مشتری تبدیل نماییم.

درگیری مخاطب و نرخ تبدیل ترافیک و مشتری

Engagement & Traffic / Customer Conversion Rate

 

درگیری مخاطب و نرخ تبدیل متریک های مهمی در دیجیتال مارکتینگ می باشند. نرخ تبدیل ترافیک ( Traffic Conversion Rate) به این معنی است که چند درصد از ترافیک شما به مثلا مشتری یا کاربر یا … تبدیل شده است. یعنی مثلا اگر 100 ویزیتور داشته باشد سایت شما، و 4 تا از آنها به مشتری تبدیل شده باشند، نرخ تبدیل ترافیک به مشتری برابر 4 % بوده است… درگیری مخاطب یا تعامل کاربر (Engagement) با سایت یا اپ یا صفحات شما در شبکه های اجتماعی … به معنی استفاده مخاطب یا کاربر از صفحات و آیتم های آن می باشد که می تواند شامل کلیک کردن بر روی منوها، لینک ها و … باشد یا مشاهده کردن عکس ها، ویدیو ها و محتوای آن صفحه یا سایت یا اپلیکیشن … البته هم درگیری مخاطب هم نرخ تبدیل در جاهای مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم دقیق تر تحلیل و آنالیز کنیم باید تمامی آنها را مرحله به مرحله در هر قسمت بررسی نماییم. 

به این قیف بازاریابی دیجیتال، فانل دیجیتال مارکتینگ گفته می شود که در آن مخاطبان از یک قسمت وارد و از انتهای آن مشتری هایی که وکیل-مدافع شما باشند خارج می شوند. هر قسمتی از این فانل دارای یک نرخ تبدیل می باشد که در علم دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارند. این آمار ها را ما به کمک ترکینگ های مناسب و سیستم های آنالیتیکس مانند گوگل آنالیتیکس می توانیم دریابیم.

مثلا 100.000 نفر از طریق سرچ کلماتی در گوگل سایت ما را می یابند و 10 % آنها بر روی لینک های سایت ما کلیک می کنند و وارد سایت ما می شوند یعنی 10.000 بازدید کننده سایت. سپس از میان آنها 5000 نفر فورا از سایت خارج می شوند چون علاقه ای به سایت یا محتوای آن ندارند به هر دلیلی… و 50 % دیگر مطالب سایت را مطالعه می نمایند. حال از میان این 5000 نفر باقی مانده، 1000 نفر از آنان فرم سایت را تکمیل می نمایند یعنی نرخ تبدیل 20 % تا مثلا آفر خاصی که ما برای آنها داریم را دریافت نمایند، که بعضی وقت ها می تواند به این سادگی باشد که ایمیل خود را وارد کنند و ما برای آنها یک ای-بوک ایمیل کنیم، همین! حال 500 نفر از میان آنان ایمیلی را که مثلا یک هفته بعد برای آنان ارسال کردیم باز می کنند و بر روی لینک خرید یا دریافت مشاوره یا … کلیک می کنند و از آفر بعدی ما استقبال می کنند. سپس 20 % از آنان واقعا خرید سفارش آنلاین خود را تکمیل می نمایند و به مشتری واقعی ما تبدیل می شوند. از میان این 100 نفر 40 نفر دوباره مشتری شما می شوند و باز هم بعدا خرید می کنند… که اینها مشتریان وفادار شما هستند، و مثلا از میان مشتریان شما 33 نفر به مشتریان وکیل-مدافع شما تبدیل می شوند یعنی برای شما نزد افراد دیگر تبلیغ می کنند و دیگران را به سمت آفرهای شما دعوت می نمایند.

بنابراین داشتن یک سایت خوب که ترافیک زیادی جذب می نماید همه چیز نیست و باید مارکتینگ خوبی در این میان صورت پذیرد تا مشتریان خوب و وفادار و … از آن حاصل شود. فالوآپ (Follow up) های تلفنی و آنلاین، یا حتی مشاوره و مذاکره های حضوری نیز می تواند کمک زیادی به مارکتینگ و برندینگ خوب این کسب و کار نماید. به زبان ساده تر، اگر کسی یکبار تلفن زد یا تماس گرفت با سایت یا …، دیگر تیم مارکتینگ یا تیم مستقر در مجموعه نباید او را رها کنند… لااقل نه تا زمانی که خود شخص اعلام کند که دیگر تمایلی ندارد… این پیگیری ها و فالو آپ ها در هر کسب و کاری می تواند باعث رونق و گسترش آن گردد، البته اگر به کیفیت خدمات و محصولات خود ایمان دارید!

 

درگیری مخاطب و نرخ تبدیل

 

در تصویر فوق شما می توانید یکی از شیوه های ساده برای پردازش لید یا کاربر را مشاهده نمایید… حالا این لید می تواند یک مشترک خبرنامه ایمیلی شما باشد یا فالوور شما در شبکه های اجتماعی یا کانتکت هایی که مثلا در تلگرام یا واتساپ برای بیزینس دارید… مخصوصا در جیمیل یعنی سامانه ایمیل گوگل شما می توانید مشتری ها یا مخاطبان خود را در قسمت کانتکت ها دسته بندی کنید با تگ های مختلف… و سپس به آنان ایمیل های مربوطه را جهت پیگیری و فالو آپ ارسال کنید… البته تلگرام و واتساپ هم در ایران خوب جواب می دهد و نرخ تبدیل بالایی دارد غالبا… اگر هم یک سازمان بزرگ دارید یا به دنبال مشتری های زیادی هستید می توانید از انواع نرم افزار های ایرانی یا خارجی برای سی آر ام (CRM) استفاده کنید.

 

در میان این پارامتر ها، نرخ تبدیل مشتری شدن (Customer Conversion Rate) را می توان به صورت نسبت تعداد مشتری های سایت یا اپ به تعداد کل مخاطبان در نظر گرفت… که البته در فانل دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است که قسمت های مختلفی وجود داشته باشد که در نظر گرفتن و نحوه محاسبه هر یک اهمیت خاصی می تواند داشته باشد… و در نهایت شما باید بگویید که بر چه اساس این متریک را محاسبه کردید، مثلا 100.000 بازدید کننده داشتید در سایت که 4000 تا از آنها به مشتری شما تبدیل شدند، و این پارامتر 4 % شد… همانطور که این مطالب را توضیح دادم در کتاب جدیدم، این نرخ تبدیل می تواند برآیند کل نرخ تبدیل ها باشد که از حاصلضرب آنها بدست می آید:

https://2018marketing.ir/2019/09/calculations-mathematics-in-digital-marketing

 

سوالات متداول (FAQ):

نرخ تبدیل ترافیک در دیجیتال مارکتینگ به چه معنا است؟

نرخ تبدیل ترافیک ( Traffic Conversion Rate) به معنای این است که چند درصد از ترافیک شما به مثلا مشتری تبدیل شده است. یعنی مثلا اگر 100 بازدید کننده داشته سایت شما، و 4 تا از آنها به مشتری تبدیل شده باشند، نرخ تبدیل ترافیک به مشتری برابر 4 % بوده است…

منظور از درگیری مخاطب در فضای دیجیتال چیست؟

درگیری مخاطب یا تعامل کاربر (Engagement) با سایت یا اپ یا … به معنی استفاده مخاطب یا کاربر از صفحات و آیتم های آن می باشد که می تواند شامل کلیک کردن بر روی منوها، لینک ها و … باشد یا بازدید از عکس ها، ویدیو ها و محتوای آن صفحه یا سایت …

چگونه نرخ تبدیل مشتری را در سایت یا اپلیکیشن خود محاسبه کنیم؟

نرخ تبدیل مشتری (Customer Conversion Rate) نسبت تعداد مشتری های سایت یا اپ به تعداد کل مخاطبان می باشد. البته در فانل دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است که قسمت های مختلفی وجود داشته باشد که در نظر گرفتن و نحوه محاسبه هر یک اهمیت خاصی می تواند داشته باشد… و در نهایت شما باید بگویید که بر چه اساس این متریک را محاسبه کردید، مثلا 100.000 بازدید کننده داشتید در سایت که 4000 تا از آنها به مشتری شما تبدیل شدند، و این پارامتر 4 % شد… همانطور که توضیح داده شد، این نرخ تبدیل می تواند برآیند کل نرخ تبدیل ها باشد که از حاصلضرب آنها بدست می آید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *